حریم خصوصی زندگی /

 

زندگی مشترک هر زن و شوهری ،حریم خصوصی ،آنها محسوب می شود و هر کسی اجازه ورود و دخالت به این حریم خصوصی را ندارد . بی شک نزدیکان و پدر و مادر، دلسوزترین افراد نسبت به ما محسوب می شوند و تردیدی نیست که آنها شادکامی و خوشبختی ما را ارزو دارند. اما این مطلب به این معنی نیست که ما باید سعادت و خوشبختی خود را به شیوه ای که آنها دوست دارند و میخواهند، جستجو کنیم.

بعد از ازدواج ، زن و شوهر باید خود در مورد شیوه زندگی خود تصمیم بگیرند . البته باید از راهنمایی افراد دلسوز که مصداق بارز ان ، پدر و مادر هستند استفاده کرد . ولی تصمیم نهایی با خود زوجین است و کسی حق تصمیم گیری برای انها را ندارد ؛ و همیشه به یاد داشته باشیم، اگر ما نخواهیم هیچکس نمی تواند در زندگی ما دخالت بکند.

راه های جلوگیری از دخالت 

1- مشورت مناسب : مشورت با همسر در امور جاری و روزانه زندگی به ما این امکان را می دهد که اولا در همه امور با تفاهم و توافق یکدیگر کار ها را پیش ببریم ، به طوری که به حس رضایت از زندگی برسیم و از طرف دیگر وقتی ما از عهده ی امور زندگی بربیایم و خودمان برای زندگی خویش تصمیم بگیریم، فرصتی برای دخالت های بی جای دیگران باقی نخواهد ماند.

 با توجه به احادیث اهل بیت علیهم السلام آشکار میشود که اصلا نباید با هرکسی مشورت کرد و مشورت دهنده باید دارای شرایطی باشد . در همین موضوع حضرت علی علیه السلام می فرمایند:

خَیرُ مَن شاوَرتَ ذَوُواالنُّهى وَالعِلمِ وَاولُوا التَّجارِبِ وَالحَزمِ؛{1}
بهترین کسى که با او مشورت کنى کسى است که صاحب عقل و علم و تجربه ها و دوراندیشى باشد.

 

2- رفت و آمد نداشتن با افراد مداخله گر: همیشه افرادی هستند که از روی کنجکاوی و یا حسادت در صدد جستجو در زندگی دیگران هستند و دوست دارند از اسرار مردم با خبر شوند . از این رو لازم است معاشرت با این افراد به حداقل برسد ، تا فرصت و امکان فضولی را نداشته باشند.

قران کریم نیز با منع از تجسس و دخالت در زندگی دیگران و مذمت این صفت ناپسند می فرماید:

قال اللهُ تعالي:« يا أَيهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا »{2}

اي كساني كه ايمان آورده‏ايد! از بسياري از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضي از گمانها گناه است و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكني.

 3- رازداری و بیان نکردن تصمیمات : خانم و آقایی که باهم زندگی مشترکی را آغاز کرده اند ، یقینا برای آینده خودشان تصمیم و آرزوهایی دارند ، اما تا قبل از عملی شدن آرزو ها (و حتی در بعضی موارد بعد از عملی شدن آنها) نباید آنها را فاش کرد . به عنوان مثال اگر شما با همسرتان تصمیم به خرید خودرو گرفته اید ، نباید آن را به دیگران نیز اطلاع دهید ، در این صورت از سوی اطرافیان با حرفهای این چنینی مواجه خواهید شد : شما که این را لازم ندارید ، به نظر ما به جای آن فلان چیز را بخرید که بهتر به کارتان بیاید ، شما به جای این ماشینی که در نظر دارید ،فلان ماشین دیگر را که راحتر است بخرید و ...

در حدیثی از حضرت علی علیه السلام نقل است:

قال عليه ال سّلام: الكلام في وثاقك ما لم تتكلّم به، فإذا تكلّمت به صرت في وثاقه، فاخزن لسانك كما تخزن ذهبك و ورقك، فربّ كلمة سلبت نعمة و جلبت نقمة.{3}

«سخن در بند تو است تا آن را نگفته اى، امّا همين كه گفتى تو در بند آنى، پس زبانت را نگاه دار چنان كه طلا و نقره را در خزانه قرار مى دهى. بسا كلمه اى كه باعث از دست رفتن نعمتى مى شود و عذاب و گرفتارى پيش مى آورد.»

با توجه موارد فوق امیدواریم با به کار بستن شیوه های درست زندگی ، همیشه خوشبخت و شاد باشید.

 

1-غررالحکم، ج3، ص428، ح4990

2- قران کریم ،سوره حجرات ،آیه 12

3- نهج البلاغه ، حکمت  381

 


نظرات شما عزیزان:

سوگل
ساعت15:41---1 ارديبهشت 1395
عالی

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخلاق و تربیت
برچسب‌ها: اداب زندگی دخالت در زندگی دیگران مشورت با خانواده حریم خصوصی

چهار شنبه 1 ارديبهشت 1395 | 1:17 | محمد . ش |